Paprika — skani ir sveika daržovė, kilusi iš Pietų Amerikos. Europoje paprikos atsirado tik XV amžiuje, kuomet garsusis keliautojas Kristupas Kolumbas parsigabeno jas iš tolimųjų kraštų. Pirmaisiais paprikų augintojais Europoje laikomi vengrai. Būtent jie pradėjo auginti šias daržoves, nors pradžioje laikė jas dekoratyviniais augalais. Laikui bėgant, paprikos pradėtos auginti kaip maistinė daržovė. Daugelio šalių virtuvėje paprikos yra vienas pagrindinių prieskonių ir valgių ingredientų. Šiuo metu didžiausią kiekį įvairiausių rūšių paprikų užaugina tokios valstybės kaip Kinija, Meksika, Turkija, Ispanija ir Venesuela.

Paprikų įvairovė

Šiandien auginamų paprikų įvairovė labai plati. Tiek Lietuvoje, tiek ir kitose pasaulio šalyse auginamos paprikos skiriasi savo veislėmis, rūšimis, išvaizda ir skoniu. Paprikos gali būti saldžiosios, aitriosios, vidutinio aitrumo, dekoratyvinės. Paprikos vaisiai taip pat skiriasi, priklausomai nuo veislės, jie gali būti cilindriniai, kūgiški, smailėjantys, plokšti, spalvingi: raudoni, geltoni, gelsvai žali, oranžiniai, žali ir rudi. Vienos populiariausių paprikos veislių yra laikomos „Fatima“, „Ingrid“, „Paradise H“ ir „Afrodita“.

Paprikų auginimo ypatumai

Paprikos yra vienmetės, šilumą mėgstančios, ilgos vegetacijos daržovės. Paprikos itin mėgsta šilumą, todėl jų daigai auginami apšildomuose šiltnamiuose, ant šviesios palangės ar kitoje šiltoje, šviesioje patalpoje. Paprikų daigai auga lėtai ir, priklausomai nuo auginimo sąlygų, veislės bei hibrido, užauga tik per 70–80 dienų. Daigus reikia patręšti, geriausia tai daryti 2-3 kartus kas 10-12 dienų. Ruošiantis sodinti paprikas į nuolatinę augimo vietą daigus rekomenduojama užgrūdinti išnešant kuriam laikui į lauką ar vėsią patalpą.

Geriausiai paprikos derės derlingoje, drėgnoje, priesmėlio arba priemolio, gerai sukastoje dirvoje. Priklausomai nuo augalo veislės, dažniausia tarp augalų paliekama 30-50, tarp eilių — 50-60 cm tarpeliai. Daržovės laistomos 2-3 kartus per savaitę, geriausiai iš ryto.

Paprikos nauda sveikatai

Paprikos ne tik skanios, bet ir labai naudingos mūsų organizmui! Šiose daržovėse gausu naudingų medžiagų. Vos keli gramai paprikų organizmą papildo reikiamais vitaminais ir mineralais. Vienoje paprikoje yra gausu vitamino A, E, C, karotino ir geležies. Paprikos iš kitų daržovių išsiskiria ir dar viena svarbia savybe — vitaminai jose išsilaiko net ją verdant ar konservuojant.