Tikriausiai net ir maži vaikai pasakytų, kad morkas valgyti sveika. Pagal naudingų sveikatai medžiagų kiekį morkos yra vienas vertingiausių šakniavaisių. Morkose gausu vitaminų C, B1, B2, C, PP, K, B9, gana daug cukrų, mineralinių medžiagų - magnio, cinko, fluoro, jodo, vario, sieros, fosforo, mangano, kobalto, geležies, pektinų. Tačiau pats brangiausias morkų turtas – karotinas, kuris patekęs į žmogaus organizmą virsta vitaminu A.

Tad kas tas karotinas?

Beta karotinas yra provitaminas karotenoidas, kuris morkoms suteikia oranžinę spalvą. Morkose esantis karotino kiekis priklauso nuo šerdies bei pačių morkų dydžio. Specialistai teigia, jog ryškesnės spalvos morkose karotino yra daugiau. Šis elementas labai naudingas mūsų regai bei bendram organizmo vystymuisi. Pagrindinis skirtumas karotino bei kitų, žmogaus organizmui naudingų elementų yra tas, jog beta karotino galima gauti tik valgant daržoves.

Žmogaus organizme beta karotinas pavirstą į vitaminą A, kuris stiprina regėjimą ir saugo nuo apakimo. Provitaminas karotenoidas sumažina akių įtampą, kuri atsiranda dėl mėlynųjų spindulių, išspinduliuojamų iš saulės bei mobiliųjų telefonų ir kompiuterių ekranų. Kai kurie tyrimai rodo, jog beta karotinas netgi paaštrina regėjimą. Kuomet žmogaus organizme trūksta šių abiejų vitaminų, padidėja įvairių akių ligų bei regėjimo praradimo rizika.

Vartokite tinkamą vitaminų kiekį

Jei per dieną suvalgysite bent 300 g morkų, galite nesijaudinti, nes vitaminų savo organizmui gausite pakankamai. Morkas rinkitės kuo tamsesnės spalvos, nes tokiose daugiau provitamino karotenoido, o tai reiškia, kad ir vitamino A.
Beje, kad morka suteiktų kuo daugiau naudos, ją būtina pagardinti grietine arba aliejumi, mat organizmas karotiną pasisavina tik tuo atveju, jei šis į skrandį patenka kartu su riebalais.